Viitorul mașinilor electrice

Toate concernele auto mari se întrec astăzi în planuri ambițioase de a construi mașini electrice cu autonomie cât mai mare și prețuri cât mai accesibile. Problema cu ele e că încă nu există pe piață o mașină care cu eco-bonusul de 10.000 euro să-ți permiți un automobil cu autonomie de 800-1.000km, pe orice vreme, să nu-ți fie teamă că dacă pleci iarna pe ger rămâi în drum de la Brașov la Arad. Cea mai ok ca raport preț/autonomie mi se pare Hyundai Kona Electric, dar tot nu rezolvă problema pentru ca o familie să cumpere o mașină încăpătoare cu până în 20.000 euro + ecobonusul și să o poată folosi și pe distanțe lungi cu un timp de condus de 8 ore. 

Eterna problemă e la baterii, unde tehnologiile costă mult și mașinile nu se pot ieftini peste noapte. Dilema s-ar rezolva mai ușor dacă toate concernele ar cădea la pace prin standardizarea dimensiunilor bateriilor și astfel am înlocui benzinăriile clasice cu niște stații de încărcare a lor (park-and-charge). Adică în pragurile mașinilor ar exista o gaură paralelipipedică standard în care ai putea introduce bateria încărcată full și după ce primești atenționarea că trebuie să faci ”plinul” oprești la prima stație de încărcare, iei un cărucior ca la supermarket, îl bagi sub mașină, tragi de niște clipsuri, scoți bateria goală, plătești cam cât un plin de motorină (250-300 lei) și iei una încărcată full. Sau se poate ajunge la abonamente lunare sau anuale. Când plătești abonamentul telefonic, plătești și abonamentul de încărcare a mașinii. Tehnologia de schimbare a bateriei se numește swap battery și a fost implementată timid de Tesla, apoi au renunțat la ea în favoarea tehnologiei Supercharge. 

Viitorul tracțiunii mașinilor electrice este 4WD, fiindcă se poate gestiona mult mai ușor consumul de energie dacă pui motoare și în spate și în față, care oricum sunt de dimensiunea unui pepene și care lasă destul loc și pentru bagaje. Și pentru că va fi destul loc și în față, iar self-drivingul va deveni standard în următoarea decadă, și forma mașinii se va schimba. Azi pasagerii din față sunt obligați să adopte poziția de condus a șoferului, fără posibilitatea de a-ți întinde picioarele după voie sau să te întinzi comod. Ori dacă problema condusului dispare încet-încet și în față dispare compartimentul motor în proporție de 80%, atunci vom avea față-spate niște fotolii cu suport pentru picioare ca la birou. Forma exterioară poate deveni mult mai aerodinamică, montanții parbrizului schimbându-și unghiurile mai spre forma cunoscută azi la monovolume. 

Unde va duce viitoarele schimbări din lumea auto?

rivian_truck

Motoarele electrice sunt simple, nu au nevoie de mățăraie internă așa cum găsim la motoarele termice, nu avem uleiuri, furtune care la variații de temperatură și vechime mare se crapă, transmisia e simplă, schimbi cauciucuri, niște rulmenți, plăcuțe de frână și freon pentru AC. Asta va aduce moartea firmelor de componente auto, probabil și a multor concerne mari care au investit în ultimele două decenii în total sute de miliarde de euro pe motoare termice, cu predilecție pe motorul diesel, iar acum tot rodul acelor cercetări scumpe nu mai valorează nimic. Maculatură sau hard-diskuri peste care se va așterne praful. Tehnologia bateriilor se va dezvolta până în punctul în care se va standardiza swap-battery și vei putea parcurge iarnă-vară 500 km fără probleme, indiferent de caniculă sau ger.

tesla_semiCine crede că tehnologia diesel mai are o șansă pe utilitare sau camioane nu a citit știrile astea aici și aici.

Cine va investi în tehnologie self-driving și AI în domeniul auto, va cuceri piața. Cine rămâne blocat în vechile metehne și paradigme ale motorului termic va muri și nimeni nu va regreta. Deja concernele europene rămân în urmă…

Facebook Comments

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.