Cum ar fi dacă am avea la Brașov TRANSPORT PUBLIC GRATUIT?

Utopie în ochii unora, unii mă vor eticheta drept ”comunist”, dar transportul public gratuit este o realitate în multe orașe din Europa, cum ar fi Tallinn, dar și în tot Luxemburgul.
La Cluj, Emil Boc a început în forță cu programul național ”Vinerea Verde”, dând dispoziție ca transportul public să fie gratuit în fiecare ultimă zi lucrătoare. O fi având el bubele lui în cap, dar trebuie să recunosc că la faza asta le-a luat-o înainte tuturor edililor. Fie și doar în goană după imagine, demersul e de apreciat. Link mai jos!
Ce ar însemna transportul public gratuit 7 zile din 7 la Brașov?
Dacă ne uităm doar la cifre, luând în calcul anul 2019 ca să înțelegem ceva palpabil (anul 2020 a fost unul cu pandemie, circulație redusă chiar și pe RATBV în lockdown, etc), vom observa că RATBV a beneficiat de o subvenție totală de 67 milioane lei, incluzând facilitățile acordate unor categorii de beneficiari.
Aici avem și gratuități sau reduceri parțiale la abonamente și bilete acordate elevilor, studenților, revoluționarilor, persoanelor cu handicap, veteranilor, cetățenilor de onoare, etc.
Costurile totale de funcționare a RATBV au fost de 103 milioane lei.
La un calcul simplu, pe cifrele unui an ”normal” – 2019 – cu 38 de milioane lei în plus, am putea avea transport în comun gratuit. În euro, asta inseamnă un surplus de 7,6 milioane.

ANALIZĂ

Puncte forte:
  • Reducerea traficului auto personal. Știu că unii vor spune că majoritatea nu va lăsa masina personală acasă, dar de foarte multe ori ideea psihologică că ai putea să aștepți 5 minute în stație și să faci economie de 300-500 lei sau chiar mai mult la combustibil lunar, va cântări mult în economia unei familii. Asta înseamnă și frecvențe bune și material rulant suficient, dar voi reveni asupra acestui aspect;
  • Reducerea poluării. Asta ar face ca cei 7-10 milioane de euro cheltuiți în plus anual să merite din plin. Se știe că Brașovul este în top poluare, scriu din memorie că PICA dă traficul auto responsabil de 57% poluare pe NOx și peste 30% pt PM-uri. Dacă scoatem 20-30 de mii de mașini din trafic zilnic sau chiar mai puțin la început, e un mare câștig pentru sănătatea brașovenilor;
  • Eliberarea unor spații destinate parcărilor, redarea lor spațiului verde, a trotuarelor lățite, piste de biciclete, etc.;
  • Scăderea unor cheltuieli legate de activitățile de control, casierii, tipărirea de bilete;
  • Creșterea veniturilor din publicitate, dacă se are în vedere un marketing inteligent. Un afiș pus în toate mijloacele de transport în comun + stații ar însemna o vizibilitate mai mare decât toate ziarele naționale pe print, toate site-urile și televiziunile locale luate laolaltă;
  • Reducerea accidentelor odată cu scăderea traficului auto personal.
Puncte slabe:
Privind cu un ochi la problemele cu care s-au confruntat celelalte orașe care au adoptat transportul public gratuit, acestea s-au confruntat cu:
  • Creșterea bruscă a încărcărilor pe unele rute, traficul de călători crescând și cu 50% sau mai mult;
  • În primele luni a scăzut siguranța în transportul în comun și infracțiunile.

Pentru că putem învăța din greșelile pionierilor acestui proiect, înainte de a implementa acest demers, ar trebui să îndeplinim mai multe condiții:

  1. Crearea unor frecvențe bune pe liniile de transport în comun, mai mici de 20 de minute chiar și în afara orelor de vârf, interval peste care transportul în comun nu mai este atractiv chiar și gratuit;
  2. Retrasarea și regândirea unor trasee care să corespundă nevoilor actuale de transport ale cetățenilor Brașovului;
  3. Pentru ca punctele 1 și 2 să fie realizate, este nevoie de mai mult material rulant: autobuze, troleibuze, extinse traseele deservite de tramvai, crearea unor benzi reale dedicate transportului în comun (nu doar o spoială cu vopsea verde pe prima bandă, fără a desființa parcările din lateral ca să nu supărăm electoratul) și bineînțeles, pe termen mediu, implementarea proiectului temut numit TRAMVAI (aștept înjurăturile de rigoare 😊 )
  4. Un amănunt foarte important spun eu este totuși menținerea unei evidențe prin obligativitatea achiziției initial a unei cartele de să zicem 5-10 lei (sau validarea cardului de abonament vechi) și validarea ei la urcarea în autobuz/troleibuz. Așa am avea și o mai bună evidență a fluxului de călători pe toate liniile și pe intervale orare.
Pentru turiști, putem prelua modelul Oradea care există și la Basel, unde turiștilor cazați în unități de cazare convenționale (nu Airbnb) pe o perioadă de la 2 nopți (inclusiv) în sus li se oferă un document prin care au transport gratuit la pachet cu gratuitate la muzeele din oraș, inclusiv sinagoga Sion.
Facebook Comments Box

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.