Brașov – giratoriul autostrăzilor pe hârtie

harta-autostrazilor-pentru-20142018-thumb-0

Ponta anunță pentru 2014 proiecte de gigant în infrastructură. Începe o nouă Epocă de Aur tocmai în anul electoral prezidențial. Poate așa românul trece mai frumos prin criza prelungită, cu gândul la autostrăzile pe care va circula el sau odraslele peste câțiva ani. Nu contează dacă are sau nu mașină. Brașovul este prins de data asta în orice combinație, cel puțin în promisiuni.

S-o luăm pe prima: Sibiu – Brașov.  Se va realiza din fonduri de dezvoltare regională. Este varianta cea mai controversată, fiind aspru criticată de parlamentarii de Vâlcea și Argeș, plus contre agresive din partea Renault. Toți s-au unit sub motivația că pleacă Renaultul din România dacă nu se face autostradă pe Valea Oltului. Zău? Renault, ca orice multinațională, arată pisica de fiecare dată când își dorește încă o facilitate în plus din partea statului român. Ca drept dovadă, oficialii francezi amenințau cu plecarea încă din 2011, când salariații cereau mărirea lefurilor. Atunci nu doreau morțiș autostradă, se descurcau bine-merci și fără. Nu știu cum de tocmai acum avem de ales între a le face autostradă și plecarea lor de la Dacia, după ce au funcționat 14 ani în condițiile actuale. Alternativa Sibiu – Pitești ar fi și mult mai scumpă.

Tronsonul Comarnic – Brașov. Se va realiza în parteneriat public-privat și va presupune traversarea celei mai întinse zone turistice – Valea Prahovei. În proiect se discută despre câteva tuneluri, fiind prioritară pentru turiștii de weekend din București, exasperați de cozile de pe DN1. Tronsonul Ploiești-Comarnic va fi și el în parteneriat public-privat, iar cum ne stă bine nouă, nu m-ar mira să văd peste câțiva ani finalizată bucățica Comarnic-Brașov înainte de începerea lucrărilor la Ploiești-Comarnic :).

Legătura cu Estul României trezește cele mai aprigi dispute. Există două variante luate în calcul, fiecare cu susținătorii și contestatarii săi.

1. Brașov-Bacău. Susținută de Ponta și Hrebenciuc, contestată de Fenechiu care spune că nu poate fi finanțată cu bani europeni, deoarece Comisia Europeană va respinge proiectul pe motiv că nu e cuprins în rețeaua TEN-T.

Avantaje:

– mai scurtă (ca lungime în kilometri);

– mai ieftină (implicit);

– leagă Vestul României (și Europa Occidentală) de Moldova;

– leagă 2 orașe mari, mult mai importante socio-economic (Brașovul și Bacăul vs. Neamțul de Târgu – Mureș);

– ar contribui mult mai mult la dezvoltarea zonei secuiești a României, aflată într-un mare decalaj economic și al din punct de vedere al infrastructurii față de celelalte zone;

Dezavantaje:

– s-ar putea să nu poată fi construită prin fonduri de dezvoltare regională pe motiv că nu este cuprins în rețeaua transeuropeană (dacă dăm credit fostului ministru Fenechiu).

2. Targu Mureș – Iași. Ar sări Brașovul din schemă. Susținătorii lui doresc ca cele două acte preliminare construcţiei, refacerea studiului de fezabilitate şi a documentaţiei privind asistenţa tehnică și finanţarea lor să se facă din programul sectorial pe transport 2007 – 2013 în anul 2014.

Avantaje:

– autostrada Iaşi – Târgu Mureş este inclusă în masterplanul de transport al României și în rețeaua europeană TEN-T;

– s-ar construi prin fonduri europene;

– ar înlesni legătura pe autostradă în viitor cu alte 2 orașe importante (Cluj și Oradea) și mai departe cu Vestul Europei.

Dezavantaje:

– nu ar face legătura directă cu alte magistrale importante de autostrăzi (așa cum ar fi Sibiu – Brașov – Bacău – Iași sau București – Brașov – Bacău).

– Brașovul nu ar mai face direct legătura cu Moldova, fiind scos din ecuație până la noi planuri Brașov- Targu Mureș;

– traseu mai lung și mai costisitor;

Nici nu s-a uscat cerneala pe planurile autostrăzilor și… bineînțeles că s-au găsit destui brașoveni care să facă un scenariu de coșmar pentru orașul lor. Unii văd un oraș inundat de autovehicule, convoaie întregi de tiruri, un oraș sufocat cu inele Borgia care să preia traficul. Până acum ne văitam că ne ocolește orice proiect mare. Acum sunt dintr-o dată prea multe. Poate ne place un oraș liniștit și mort economic. Să știți că în Valea Jiului e plin de astfel de locuri. Cui nu-i place aici, are acolo o alternativă!

Facebook Comments

2 comments

  1. Hai sa o luam in ordine inversa:
    Tg. Mures – Iasi
    Foarte scumpa. Nu o face nimeni. Ne-am cacat pe noi pentru 200 km intre Nadlac si Sibiu. Nici nu se pune problema. Cu toate programele sectoriale, regionale, locale, comunale, judetene si satesti la un loc. Asta-i parerea mea.
    Brasov – Bacau
    Mai ieftina. Strategic mai importanta. Leaga cel mai mare nod comercial din istoria Romaniei, de Moldova. Ma refer la Brasov.
    Comarnic – Brasov
    Alt proiect mastodont, asemanator cu Sibiu – Ploiesti ca dificultate de constructie, important atat pentru turisti din Bucuresti cat si pentru logistica INTREGII tari. Probabil ca o sa se faca.
    Sibiu – Brasov
    Din punctul meu de vedere, pentru Brasov e CEA MAI IMPORTANTA autostrada. Daca asta se face, leaga europa de nodul modal de la Feldioara. Leaga logistica de Aeroportul Brasov. Leaga Brasovul de Europa. Atrage mai departe necesitatea de a lega BRASOVUL si nu Tg. Mures sau Gilau de Moldova. Inchide Coridorul PanEu IV pe la Brasov.

    Astea-s povesti de adormit copii, inainte ca parintii sa si-o traga langa patutul lor. Ponta incearca sa rezolve mai multe probleme:
    1. De imagine. Antonescu este Opozitia din Putere. I-a cam dat vreo 2-3 palme peste dinti in ultimul timp.
    2. De buget. “Este primul buget care nu ia de la populatie” – Ponta. Serios? Sa mori tu! Da accizele la benzina? Aia nu inseamna ca indirect ia din buzunarul meu?
    3. De performanta/electoral. Demonstram ca suntem performanti. Putem face 1500 km de autostrada daca ne votati incontinuare. Pe noi. Pe PSD. Putina lume isi aduce aminte ca nu mai demult de acum 4 ani, in celelalte alegeri locale si prezidentiale se promiteau: 1000 km de Autostrada la PSD, 876 km la PD-L.
    Nu vreau sa zic, dar vreau sa spun:
    PNL-ul niciodata nu s-a batut in piept ca face 342532465625 km de autostrada, ei au spus tot timpul, hai sa le terminam pe cele in lucru si sa vedem dupa ce mai facem.
    Sa nu uitam ca in 2008, decembrie, Premierul in exercitiu Tariceanu (PNL) a fost singurul OM care a fost corect, spunand “Salariile profesorilor nu pot fi marite cu 50%”. A pierdut electoral.
    Poate romanii se vor trezi. Eu sunt 100% ca nu. Dar na, traim cu speranta, murim odata cu ea.
    Hai nanule ca te-am plictisit.
    Bun articol

Leave a Reply