Analiză Oradea și Brașov. Diferența dintre pâine și circ

În cartea “De ce eșuează națiunile” – Daron Acemoglu și James Robinson ne sunt redate două exemple ale unui oraș împărțit în două după Războiul Americano-Mexican încheiat în 1848. Este vorba de Nogales Arizona și Nogales Sonora. Primul se află la Nord, are un venit de cca 8 ori mai mare/cap locuitor decât vecinii de peste gard din Mexic, nu mai vorbesc de mortalitate infantilă, acces la servicii sociale, siguranță și tot ce ține de calitatea vieții în general.
Asta face ca Nogales-ul mexican să fie un oraș din care se pleacă în orașul geamăn de peste graniță sau prin alte orașe din SUA, în timp ce Nogalesul american să fie o suburbie bogată a Tucsonului, care beneficiază din plin de brain-drainul vecinilor din sud.
Diferența dintre cele două orașe au făcut-o instituțiile incluzive, autoritatea statului, stabilitatea, încurajarea inițiativei private, dezbaterile din societate și siguranța cetățeanului.

Oradea și Brașov nu mai seamănă astăzi în mai niciun aspect. Brașovul are câteva zeci de mii de locuitori mai mult, dar asemănările se cam opresc aici. Pe vremea mult-hulitului Ghișe Oradea avea atuul apropierii de graniță și aeroportul pe atunci mai mult o gaură neagră, dar în rest era mult sub Brașov, așa amărât cum era el prin 2003-2004.

ORADEA are un buget de peste 1,8 miliarde lei, mare parte datorită fondurilor europene atrase.
BRAȘOVUL puțin peste 800 milioane, fiind întrecut chiar și de mult mai micul Sibiu, am mai scris despre asta. Defalcat per capita, Oradea are un buget de 3 (trei) ori mai mare decât Brașovul. Fondurile europene la BRAȘOV sunt atât de insignifiante încât nu au capitol separat in buget.

Primăria ORADEA are în administrare trei parcuri industriale pe aproape 200 ha, unde funcționează câteva multinaționale.
BRAȘOVUL are CATTIA care a pierdut finantarea UE și unde municipalitatea a băgat vreo 87 milioane din fonduri proprii.

ORADEA a construit două poduri noi peste Crișul Repede, a realizat pasaje subterane.
BRAȘOVUL se chinuie cu Podul Fartec de ani buni, tot Internetul de sub Tâmpa face haz că ar putea fi folosit drept solar. În loc de pasaje subterane avem giratorii cu panseluțe care acum nu mai fac față traficului pe arterele mari.

ORADEA a păstrat rețeaua veche de tramvai și a modernizat-o la standarde europene. Ca material rulant au tramvaie Siemens ca-n Viena. E adevărat că BRAȘOVUL avea un tramvai făcut în ‘87 cu costuri minime și infrastructură sub orice critică, dar deși planul de dezvoltare acum 15 ani prevedea modernizarea și extinderea, el a fost scos. Despre cine și cum a profitat de asta, Dumnezeu știe.
În schimb, BRAȘOVUL s-a împrumutat de la BERD pentru autobuze euro6 turcești, deși stătea pe excedent de zeci de milioane de euro. De ce? Nici asta nu se poate explica.

ORADEA are benzi dedicate de transport în comun de ani buni făcute cum trebuie, cu semafoare inteligente și tot ce e nevoie.
BRAȘOVUL abia acum intenționează, dar nici vorbă de semaforizare inteligentă, la giratorii oricum autobuzul dă prioritate din stânga, deci nu poate să aibă timpi morți doar staționarea în stațiile RATBV, așa cum e scopul benzilor dedicate.

ORADEA a scumpit parcarea în centru, primele 30 min. sunt gratuite, în schimb. Acolo s-au ras toate parcările funcționărimii, cu excepția celor care chiar au nevoie de parcare pentru mașinile de serviciu. S-au creat și parkinguri noi, dar nu mai mari de 450-500 locuri, în zone unde nu se generează mai mult trafic.
BRAȘOVUL are un tarif accesibil în centru, lumea se înghesuie să ajungă cu mașina pe oriunde are nevoie și mulți înjură că nu sunt locuri destule. Tot la BRAȘOV a existat planul mega-parcării subterane de sub Parcul Central de 3.000 locuri, ceva nemaivăzut niciunde în Europa, care ar genera și mai mult haos. Aș fi fost bucuros să știu că planul e abandonat definitiv, dar înțeleg că se lucrează în liniște, e presiune mare din partea viitoarelor hoteluri din zonă. Și declarația oficială ne face să credem că factorul decident nu înțelege nimic din ceea ce înseamnă trafic “trebuie să facem o parcare vis-a-vis de AFI, că tuturor ne place să mergem cu mașina la mall.”

ORADEA a renovat mare parte din Centrul Istoric la o calitate excepțională, au adus chiar meșteri italieni pentru unele lucrări. Și asta pe fonduri europene.
BRAȘOVUL lucrează de zor la vreo trei clădiri, Rectoratul a fost spoit în oglindă față de aspectul vechi, se pot compara fotografii înainte și după.

ORADEA nu se laudă de trei mandate cu o polivalentă, dar o va avea gata până la iarna viitoare.
BRAȘOVUL o face în mlaștină. Și dacă fotografiile mai vechi nu sunt destul de convingătoare, voi posta și părerea unor specialiști în curând.

ORADEA a modernizat CET-ul, pe termoficare a atras fonduri guvernamentale și europene de peste 100 milioane €. Au realizat o centrală de cogenerare de 55 milioane de euro. Mai au mult până departe, mai au cartiere fără gaz, încălzirea centralizată se extinde și chiar dacă există lipsuri, important e că se îndreaptă spre ceea ce trebuie.
BRAȘOVUL are astăzi CET-ul pe butuci. Se știe povestea Tetkron, Bepco, dosarul de la DNA pe termoficare prin care doar o minune dumnezeiască poate da achitări, acum avem rămășițele numite SPLT.

ORADEA și BRAȘOVUL nu au avut niște universități de top, cel puțin nu comparativ cu Iași, Cluj și Timișoara.
Doar că ORADEA a înțeles că se poate dezvolta prin vehiculul universitar, BRAȘOVUL lâncezește pe la jumătatea clasamentului național. Prieteșugul lui Abrudan cu edilul nu a produs vreo dezvoltare spectaculoasă a universității noastre, deși omul pe vremea când mi-era decan îmi părea capabil și pus pe treabă.
ORADEA pune accent pe inovare și IT. Primăria alături de Facultatea de IT din Oradea a creat un pachet de facilitați numite “Realizează-te in Oradea” ce constau în burse, cazare și masa gratuită. De asemenea, la ORADEA se beneficiază scutiri de impozit pe proprietate pentru clădirile ocupate de firme din sectorul IT timp de 10 ani pentru atragerea investitorilor care să dezvolte în Oradea huburi puternice.

ORADEA are în administrare spitalele din oraș, BRAȘOVUL nu. ORADEA dezvoltă drumuri noi spre localitățile din Zona Metropolitană, noi abia acum vorbim de Str. Narciselor care va lega Brașovul de Sanpetru sau Str. Cucului, alternativa la DN73 spre Cristian. ORADEA are în lucru centura metropolitană și legătura spre autostrada Transilvania. Și, mai ales, are un plan bine definit pe termen mediu și lung de care se ține.
Nu idealizez ORADEA, sunt și acolo minusuri și mai sunt multe de făcut, dar e clar unde se află astăzi față de BRAȘOVUL care acum 15 ani îi era superior în unele privințe. Da, este mai aproape de granița și de autostradă, dar și Brașovul are turism mai mult și e mai aproape de Capitală.

Am dat exemplul unei administrații liberale, ca să nu mai fiu acuzat de unii de userism sau că am întinat marile idealuri ale lui Brătianu.
Oricum, felicitări Ilie Bolojan!

Facebook Comments

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.